Lectuurmanden

9 juli 2019 - Tokyo, Japan

Lectuurmanden

Op de tweede avond waren wij in een Italiaans restaurant  terechtgekomen in het winkelcentrum achter ons station Shinagawa. Het is een soort Hoog Catharijne. Veel winkels. Internationale restaurants. Bioscoop.

Aan de wand in dat restaurant hingen diverse lectuurmanden. Heel gek.

Mand onder je stoel

Terwijl ik wilde gaan zitten zag ik dat er zo'n mand onder mijn stoel stond. De kelner legde het uit. De bedoeling was dat we onze tas, handtas, rugzak of computertas in de mand zetten. Want het was niet de bedoeling dat je dat op de grond neerzette. De vloer was misschien niet altijd even schoon genoeg. En stel je voor dat de onderkant van je tas vies werd. In dit hygiënische land moeten ze daar echt niet aan denken!

Al knikkend en buigend deed hij voor hoe het hoorde. Hij plaatste ook nog een deken over de mand. Ik boog terug. Om te laten zien dat ik het snapte. Dat buigen doe ik inmiddels automatisch. Hij boog opnieuw, nog dieper.

Inmiddels hebben wij meerdere malen onze tas/rugzak in de lectuurbak geplaatst onder of soms naast mijn stoel. Zelfs in het zwembad krijg je er een. Wel een leuke roze.

Lekker hygiënisch hoor, zo'n tas met schone onderkant. Inmiddels weet ik dat er een enorme omzet gemaakt wordt door de lectuurmandfabrieken in Japan. En als gast wen je er snel aan.

PS.  Vandaag een rustdag.