Typisch Japans; ik blijf mij verwonderen!

28 juni 2019 - Nederland, Nederland

Onderstaande heb ik gevonden op een website van een ervaringsdeskundige; Japan, ik blijf mij verwonderen!
(Bron; www.ohmyfoodness.nl)

Ik heb nog nooit zulke respectvolle mensen gezien.
Maar echt. Dit komt mede dankzij het buigen dat ze vaak (eigenlijk continu) doen. Japanners buigen als ze elkaar groeten, ze buigen als ze weggaan en ze buigen om iemand te bedanken. En dan niet een keer, maar meerdere keren. Handen schudden doen ze eigenlijk niet. Ook opvallend: als ze weggaan draaien ze elkaar zelden de rug toe. Dus na de buiging lopen ze een paar stappen naar achter en daarna draaien ze zich pas om.

Japanners zijn heel erg van de tijd: liever te vroeg dan te laat!
Ik heb het nagevraagd aan mijn gidsen maar te laat komen is heel onbeschoft. Vaak verlies je al direct het respect wanneer je te laat komt. Japanners komen dus het liefst vroeger dan de afgesproken tijd. Minimaal 5 minuten te vroeg maar vaak nog wel wat eerder.

Sarcasme is niet iets wat de Japanners echt begrijpen.
Of Japanners nu gewoon heel serieuze mensen zijn weet ik niet, maar sarcasme zit niet echt in hun cultuur. Als je een sarcastisch grapje aan ze uitlegt liggen ze overigens wel in een deuk, dat is dan wel weer geinig, maar je zult ze zelf nooit sarcastisch horen doen.

Trek rustig een half uur uit voor vertrek om afscheid te nemen
Als Japanners op het punt staan om weg te gaan duurt dit rustig een half uur. Ze geven aan dat ze vertrekken maar vervolgens zijn er nog tal van dingen te bespreken en honderd bedankjes (en buigingen) te maken. “Laten we gaan”  betekent in de ogen van Japanners “over een halfuur vertrekken we echt”.

Ze hebben alles onder controle: georganiseerde chaos
Hoewel Tokyo chaos ten top is, is niets minder waar. Wanneer een verkeerslicht op groen springt en de hele mensenmassa in beweging komt, zul je niemand tegen elkaar zien botsen. Ook kantoorpanden zijn regelrechte papierbunkers. Overal liggen stapels papier en vaak niet eens heel netjes. Papieren netjes wegstoppen in mappen? Nee, waarom zou je. En toch weten ze altijd alles te vinden en verloopt alles heel georganiseerd. Toch bijzonder!

Smetvrees of gewoon heel erg schoon?
Handschoentjes, mondkapjes, geen handen schudden, schoenen uitdoen voordat je ergens naar binnengaat… Japanner zijn héél erg schoon. In Tokyo kun je rustig van de straat eten want straatvuil zul je niet zo snel zien. Papiertjes van snoepjes worden netjes opgevouwen en teruggestopt in de handtas. Schoon is het in Japan zéker.

Waarom die grote schoenen?
Ik heb een paar keer tijdens mijn tripje mijn lachen in moeten houden. Japanse dames (niet allemaal natuurlijk, maar je ziet ze regelmatig lopen) kleding zich vrij hip, soms zelfs een beetje uitdagend. Daarmee gaan hakken gepaard want dat dragen ze bijna allemaal. Maar ALLE hakschoenen worden in minstens één maat te groot gekocht. Maar echt. Ze sloffen met hun schoenen over straat terwijl hun voet bij iedere stap uit de schoen schiet. Waarom?

Visitekaartjes zijn hip!
En tot slot, visitekaartjes. Ja, ze lopen in Japan allemaal met de nieuwste smartphone en her en der lijkt de techniek veel verder gevorderd te zijn dan hier, maar visitekaartjes zijn hip. Vooral bij zakelijke afspraak word je eerst begroet door een buiging en vervolgens worden de visitekaartjes overhandigd. Ik vraag me oprecht af of ze allemaal bewaard worden. Het zal me niets verbazen dat kantoren speciale kasten hebben voor visitekaartjes. Je krijgt er zeker zo’n 5-6 per dag.

Toiletgebruik in Japan
Veel reizigers raken er thuis niet over uitgesproken: het Japanse toilet. Er bestaat namelijk geen land ter wereld waar het verschil in toiletten zo groot is als in Japan. Openbare toiletten zijn overal in het land te vinden en zijn vaak gratis te gebruiken. Reis je naar wat minder toeristische plekken is het altijd de vraag of er een toiletbril op ligt. Maar in de meeste plaatsen kun je minimaal één westers toilet vinden. Japanners zijn erg gericht op hygiëne en zelfs in hun huis dragen de meeste Japanners aparte slippers naar het toilet. Vaak zal je de slippers bij restaurants ook zien staan. Deze dien je te gebruiken. Vanaf maat 38 wordt het aantrekken van de slippers meestal wel een probleem. Ook zitten er veel knopjes op het toilet die niet te begrijpen zijn. De bril is vaak verwarmd en je kunt muziek aanzetten om geluiden te verdoezelen. Het is een kunst om de juiste knopjes te gebruiken!